Om als taxichauffeur te mogen werken is een vakdiploma noodzakelijk. De taxichauffeurspas, taxipas, is wettelijk verplicht voor iedereen die taxichauffeur wil worden of voor taxichauffeurs die na 1 juli 2001 zijn gestart met taxivervoer. Ambtenaren van de inspectie van verkeer en waterstaat voeren regelmatig controle uit. Vanzelfsprekend is dat het niet in het bezit hebben van de pas een forse boete zal opleveren. Een taxipas is 5 jaar geldig.

Op basis van een aantal diploma’s en (deel) certificaten is vrijstelling mogelijk van het verplichte taxidiploma of het theorie- of praktijkexamen. U hoeft geen taxidiploma te halen als u voor 1 juli 2001 in het bezit was van een chauffeurspas. U bent ook vrijgesteld van het verplichte examen wanneer u in bezit bent van: het diploma CCV taxivervoer Plus; het CCV-diploma Ambulancevervoer: het certificaat (CCV-D1). Deze vrijstelling geldt uitsluitend voor examens in het nederlands afgelegd!

• Het diploma CCV taxivervoer geeft vrijstelling voor het theoriegedeelte van het verplichte examen.
  • Het CCV-b diploma personenvervoer geeft vrijstelling voor het theoriegedeelte van het verplichte examen.
  • De Basiskwalificatie vakbekwaamheid Personenvervoer (behaald na 10 september 2008) geeft vrijstelling voor het theoriegedeelte van het verplichte examen.
  • Chauffeursdiploma Beperkt geeft vrijstelling voor het theoriegedeelte van het verplichte examen.
  • Een geldige uitslag van het CCV praktijkexamen Medegebruik vrije tram- en busbanen gemeente Amsterdam, niet ouder dan 1 jaar, geeft vrijstelling voor het praktijkgedeelte van het examen.

Veronica Verkeersschool heeft een online theorieopleiding. Na 7 zelfstudie-uren kunt u al taxi theorie-examen doen.

Tijdens de leerzame maar vooral ook leuke praktijkopleiding leert u op professionele, verantwoorde en veilige manier deel te nemen aan het verkeer waarbij uw passagier centraal staat. De opleiding is flexibel of in een spoedopleiding te volgen. De spoedopleiding taxichauffeur is te volgen in 1 ochtend met aansluitend examen. U dient wel goede wegenkennis van Utrecht hebben bij aanvang van de spoedpraktijkopleiding. Voorafgaand aan de spoedpraktijkopleiding is het ook mogelijk een straten en wegenkennis test af te leggen op onze verkeersschool.

De voorwaarden voor het verkrijgen en verlengen van een (beperkte) chauffeurskaart, taxipas zijn:

• originele Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) niet ouder dan vier maanden
  • originele geneeskundige verklaring niet ouder dan vier maanden
  • geldig rijbewijs
  • (beperkt) chauffeursdiploma taxi
  • kopie geldig rijbewijs

WAAROM VERONICA?

5 Redenen om voor Veronica te kiezen

Kevin Beijen
Top lessen gehad van Calvin, perfecte uitleg en ook op een goede en begrijpelijke manier!